10+1 tényező a webes űrlapok tervezéséhez

10+1 tényező a webes űrlapok tervezéséhez

Ha honlapunk üzleti célokat szolgál, elengedhetetlenül lennie kell rajta kitöltendő űrlapnak. Ha csak az email címünket írjuk ki, nem fognak írni nekünk ügyfeleink (legalábbis nem annyian). A látogatók kényelmesek, ha az ajánlat alatt rögtön találnak egy kapcsolatfeltvételi mezőt, biztos, hogy sokkal jobb konverziót érünk el.

És mivel a lényeg a konverzió, az űrlapunk ergonómiájára kiemelt figyelmet kell fordítanunk. 

A honlap azzal megtette a dolgát, hogy meggyőzte a látogatót, aki döntött: végrehajta az üzleti célunkat, azaz vásárol, megrendel, ajánlatot kér, feliratkozik, visszahívást kér... röviden: kitölti az űrlapot.

De ha itt, a folyamat végén a gépezetben homokszem kerül - azaz az űrlap nem egyértelmű / nem felel meg az ergonómiai szabályoknak - minden erőfeszítés (a remekbeszabott szöveg és akár a fizetett hirdetés is) kárba vész. 

Mégis sok honlaptulajdonos követi el a legalapvetőbb hibát (is), hogy felesleges dolgokra is rákérdez. A tesztek eredményei egyértelműen kimutatják, hogy minden egyes plusz mező csökkenti az űrlapot kitöltők számát. 

Az alábbi eredmények Jon Miller amerikai internet-szakértőtől származnak:
    • űrlap 9 kitöltendő mezővel: 10,0 %-os konverzió
    • űrlap 7 kitöltendő mezővel: 12,0 %-os konverzió
    • űrlap 5 kitöltendő mezővel: 13,4 %-os konverzió
A rövidebb űrlapokat 34 %-kal többen töltik ki, mint a hosszabbakat.

A kapcsolatfelvétel legyen annyira egyszerű, amennyire csak lehet! Ha csak egy olyan adathoz hozzájutunk, amivel utána el tudjuk érni a látogatót, már helyben vagyunk. 

 

Azonban az űrlap formai és technikai kialakításának komoly szerepe van. Lássuk azt a 10+1 tényezőt, amit a kialakítás során érdemes figyelembe vennünk:

 

1. NÉV (Legyen neve az űrlapnak!)
 

Az elnevezésből legyen egyértelmű, hogy mire szolgál az űrlap. 
Az űrlap neve utaljon a funkcióra, és használjuk a kifejezéseket konzekvensen! (Ha a leírásban a "Jelentkezz ..." kifejezést használjuk, az űrlap elnevezése mindenképp "jelentkezés" legyen. Ha azt írtuk, hogy az űrlap segítségével ajánlatot kérhet a látogató, az űrlap neve ne "kapcsolatfelvétel" legyen, hanem "ajánlatkérés"!)

 

2. FOLYAMAT LEÍRÁSA (Mi fog történni?)

Írjuk le a folyamatot részletesen! Mivel az űrlap kitöltése a konverziós cél, nem szabad hagynunk, hogy a látogató a kitöltés előtt törje a fejét. Minden lehetséges kérdésre előre meg kell adnunk a választ!

Írjuk le szépen lépésenként, mi fog történni az "elküld" gombra kattintást követően! Még akkor is ha nekünk szájbarágósnak tűnik majd. 

 

3. MEZŐK CSOPORTOSÍTÁSA

Ha az űrlap 3-4 mezőnél többet tartalmaz, érdemes a mezőket csoportosítani. Struktruráljuk az űrlap elrendezését tematikus tömbökbe, hogy egyértelmű legyen melyik mező hova tartozik. 

 

4. MEZŐK ELNEVEZÉSE

Legyen egyértelmű mit kell az adott mezőbe írni! Fogalmazzunk egyértelműen!

 

5. KITÖLTENDŐ MEZŐK FORMÁJA

A mezők formája többféle lehet:

   • Szöveges beviteli mező: ez a legegyszerűbb mező, ebbe bármit lehet írni.

   • Rádió gomb: csak egy elem választható ki a megadott opciók közül.

   • Jelölő négyzet: több opció is kiválasztható (bepipálható) egyszerre.

   • Legördülő választómező: itt is csak egy opció választható, de ha sok elem közül lehet választani, érdemes ezt használni a rádiógomb helyett.

Fontos, hogy a fentiek közül mindig olyan mezőt használjunk, ami segíti a választást, nem pedig bonyolítja az űrlap kitöltését!

 

6. AKCIÓGOMB

Az űrlap talán legfontosabb része, hiszen itt ér véget a történet.

Több elemzés állítja, hogy a gomb esetén a legjobb szín a zöld, de ezt igazából, mi nem tudjuk megerősíteni. Érdemes tesztelni, de ami a legfontosabb, és hitelt érdemlően bizonyított, hogy lényeges különbség van a konverzióban, ha a gomb egy tényleges gomb, és nem csak egy link. Egy gombra sokkal inkább kattintanak, mint egy szöveges linkre. 

 

7. MAGYARÁZAT

Ha valóban használható űrlapot szeretnénk készíteni, törekednünk kell rá, hogy az elsőre kitölthető legyen anélkül, hogy bármilyen hibaüzenet felugrana. Ehhez nem kell sokat tennünk, csak az következő néhány pontot betartani:

   • Az űrlapot segítség nélkül ki lehessen tölteni.

   • Ha bonyolultabb az űrlapunk, legyen hozzá útmutató (akár minden egyes mezőre vonatkozóan). 

   • Csökkentsük a kötelezően kitöltendő mezők számát! Jól látható módon jelöljük meg a kötelező mezőket, ne az elküldés után jöjjön a hibaüzetet, hogy egy-két kötelező adatot nem adott meg a kitöltő. Erre jól bevált gyakorlat a csillagozás (Név*:), de a * jel jelentését írjuk le, hogy a kevésbé gyakorlott felhasználóknak is egyértelmű legyen!

 

8. ELLENŐRZŐ ÜZENETEK

Az űrlap kitöltésének szabályait előre ismertessük a látogatóval, és ha van rá lehetőség utólag, azonnal ellenőrizzük a betartást. 

Az még elfogadható megoldás, ha a kitöltést követően jelöljük meg a hibásan kitöltött mezőket, de az űrlap minden esetben őrizze meg a korábban bevitt adatokat. Nincs annál konverziógyilkosabb megoldás, mint amikor a kitöltött űrlap beküldésekor csak annyit írunk ki, hogy bizonyos adatok hibásan lettek megadva, és az összes bevitt adat törlődik. Ilyenkor a kitöltők nagyon kis százaléka áll neki újra a kitöltésnek.

 

9. ELLENŐRZŐ KÓD

Ha egy mód van rá, hagyjuk el. Ha nem megoldható az elhagyása, legalább röviden magyarázzuk meg, hogy miért van szükség erre a - legtöbbünknek csak bosszúságot okozó - mezőre. 

 

10. PROGRESS INDIKÁTOR (folyamatjelző sáv)

Bonyolultabb, több oldalas űrlapok esetén érdemes egy folyamatjelző sávot elhelyezni az űrlapban. Ha a látogató előre látja hogy hány lépésből áll a kitöltés, tudja mire számíthat. Ha mindig csak egy újabb ablak jelenik meg (és még egy, meg még egy...) könnyen elvesztheti a türelmét.

 

10+1. NE LEGYENEK ZAVARÓ TÉNYEZŐK

A konverziós oldalon ne legyen más kimenet, mint a "küldés" gomb.

Ez persze sarkított fogalmazás, hiszen ott van még a böngésző vissza gombja és a böngésző bezárása is, de más link lehetőleg ne legyen ezen az oldalon!

 

A KÖSZÖNŐOLDAL

A sikeres kitöltés után a látogató a köszönőoldalra jut, ahol újra lehetőségünk van a figyelmét felkelteni.

De mi a feladata egy látogatóbarát és eredményes köszönőoldalnak?

   • Ismertesse a látogatóval, mi fog történni a beküldés után.

   • Írja le, hogy fog-e érkezni megerősítő email, és ha igen, mikor.

   • Mondja el, mennyi ideig kell várnia az általa kezdeményezett akcióra (mikor kapja meg amit megrendelt, mikor veszik fel a kapcsolatot vele..)

   • Legyenek elérhetőek a kontaktinformációk, ha kérdései lennének.

   • Legyen nyomtatható, ha fontos információkat tartalmaz. 

   • Tartalmazzon további hasznos információkat vagy promóciókat. Mivel a küldőnek sok tulajdonsága ismert lehet a kitöltés után, jól személyre lehet szabni az itt megjelenő ajánlatokat. 

 

Vissza
Nőjünk Nagyra Alapítvány
Telefon: +36-20-3507161
E-mail: info@nojunknagyra.hu