12 gyakorlati tipp a Google képkeresőre történő SEO optimalizáláshoz

12 gyakorlati tipp a Google képkeresőre történő SEO optimalizáláshoz

A Google képkeresőjének népszerűsége folyamatosan növekszik. Érdemes honlapunk képeit is optimalizálni, hiszen könnyen lehet, hogy valaki egy termékre keresve a képtalálatok között böngészve jut el honlapunkra.

Hogyan olvassa a Google a képet?
 

Mi ránézünk egy képre és tudjuk mi van rajta. A keresők azonban a szöveges tartalmakkal boldogulnak csak ilyen egyszerűen. A képről magáról nem tudják kiolvasni mit ábrázolnak. Ezért elengedhetetlen a számukra, hogy a weboldal kódjába beágyazzunk olyan információkat, amelyből a robot tudni fogja, mit tartalmaz az adott kép. (Rendszerünkben ez elsődleges ilyen információ a kép neve, de a leírás megadása is erősen javasolt a médiatárba történő feltöltést követően). 

 

1. Hányan keresik a honlapunk képeit?

A Google Search Console erről pontos adatokat mutat. Statisztikázza, hogy a honlapon lévő képek hányszor jelentek a Google fotók között, és azokra hányan kattintottak. Sőt még arra vonatkozó adatokat is listázhat, hogy mely kulcsszóra keresve jelent meg az adott kép.

 

2. Jogtiszta fotók beszerzése

Csak jogtiszta képeket használjunk. A legjobbak persze a saját fotók, de ha ezek nem állnak rendelkezésre, jó forrás lehet a PIXABAYFREEIMAGES, PEXELS vagy UNSPLASH oldalak képgyűjteménye. 

 

3. Megfelelő képformátum

A legelterjedtebb formátumok a JPEG/JPG, a PNG és a GIF. Hogy melyik lesz az optimális, több dologtól is függ. Lássuk legfőbb jellemzőiket:

  • JPEG/JPG
    napjainkban ez a legelterjedtebb képformátum,
    nem támogatja az áttetsző hátteret,
    veszteséges adattömörítést használ,
    kis fájlméretű,
    szinte minden böngésző támogatja,
    rövid leírást is képes tárolni a kép tartalmáról (a hozzáadáshoz azonban külön programra van szükség - pl. FastStone Image Viewer)
  • PNG
    támogatja az átlátszó hátteret,
    jó a színtartománya, 
    van benne automatikus gamma korrekciós lehetőség,
    de érdemes figyelni arra, hogy bizonyos képek esetén lényegesen nagyobb fájlméretet eredményez, mint az előző (JPG).
  • GIF
    egyfajta bitmap kép, amit leginkább grafika vagy animáció megjelenítésére alkalmaznak,
    csak 256 színárnyalat visszaadására képes,
    kis fájlmérete és az áttetsző háttér támogatása miatt céglogóhoz és grafikai elemekhez a legalkalmasabb formátum.

 

4. Megfelelő méret

Érdemes mindig az adott szerkesztőnek/megjelenítőnek megfelelő képmérettel dolgozni (a honlap.hu rendszerében készült honlapok esetén a fejléckép szélessége pl. 1920 px, míg a Facebook ajánlása szerint 1200x625 px az ideális képméret.) A széles képek előnyösek az asztali gépeken és laptopokon, de mobil eszközök esetében a négyzetes formátumú képek használata a szerencsésebb. 

 

5. Optimalizáljuk képeink méretét a webre

Erről egy korábbi cikkünkben már írtunk részletesen, szóval nagyon röviden.

A webre történő optimalizálás esetén a legfőbb cél, hogy a méretet a lehető legkisebbre vegyük, anélkül, hogy a kép minőségét rontatnánk. 

 

6. Informatív fájlnevek használata

A dsc20201114.jpg fájlnév semmitmondó, ezért érdemes már a feltöltés előtt átnevezni a képeinket, de a következőkre mindenképp ügyeljünk:

  • ne használjunk ékezetes betűket (főleg a hosszú ő és ű betűk okoznak gondot),
  • egyes szerverek a szóközöket sem szeretik, így érdemes kötőjellel vagy alulvonással helyetesíteni azokat,
  • a fájlnév hossza maximum 40-50 karakter legyen.

 

7. "alt" szöveg használata

Az "alt" szó az "alternative text" rövidítése. Az "alt" szöveg - böngészőbeállítástól függően - megjelenhet ha a kurzort a kép fölé visszük és ott tartjuk pár másodpercig, de akkor biztosan megjelenik, ha a böngészőnk a képet nem tudja beolvasni/megjeleníteni. És a Google képkeresője számára is ez az "alt" szöveg adja meg a képünk legfontosabb információit.

Itt is vannak azonban szabályok:

  • az "alt" szöveg ne legyen hosszabb 100 karakternél,
  • ha kulcsszavakat helyezünk az "alt" szövegbe, ügyeljünk rá, hogy az adott oldalon belül megjelenű különböző képeken esetén NE ugyanaz a szöveg kerüljön mindegyikre (A Google nem szereti, ha egy kulcsszó 20-30-szor szerepel egy aloldalon!)
  • az "alt" szöveg elhelyezésére a legtöbb honlapszerkesztő alkalmas (a honlap.hu is), egyesek a cím ("title tag") elhelyezését is támogatják, bár az utóbbi a Google képkereső szempontjából kisebb jelentőséggel bír. 

 

8. Képaláírások használata

Azt a szöveget amit a kép "alt" részében elhelyezünk érdemes lehet a honlapon képaláírásként is megjeleníteni (mint látható információt). Vagy legalábbis így gondolkodni az "alt" szöveg kitalálásakor. 

 

9. Bélyegképek használata

Ha több nagyobb képet akarunk megjeleníteni, érdemes azokból úgynevezett bélyegképeket készíteni, és azokat linkelni a nagyobb fotókra. Erre a legalkalmasabb megoldás a popup ablakként megjelenő képgaléria.

 

10. Ne tiltsuk le a képek indexelését!

Fontos, hogy a robots.txt fájlban ne legyen tiltva a képek indexelése. (A honlap.hu rendszerében erre nem is adunk lehetőséget, de ha már rendszerben készült weblapod és a Disallow: /images/ sort látod, reklamálj webmesterednél!)

 

11. Tároljuk a képeket a saját honlapunkon

Vannak olyan kép tárhely szolgáltatások, melyek lehetővé teszik, hogy a fotókat már szerveren tároljuk, így takarítva meg tárhelyet. Ezek használata esetén azonban a Google képkereső nem a honlapunkon találja meg a képet, és a külső tárhelyen terhelés jelentkezik, az is megeshet, hogy a képek nem töltődnek be a weboldalunkra. 

 

12. Megosztás a közösségi médiában

A képeinket nem csak a Google képek között találhatják meg látogatóink, de a Facebokk, az Instagram vagy a Pinterest is jó közvetítőnk lehet. Érdemes ezek eléréséhez megosztó gombokat elhelyezni a honlapon. 

 

Vissza
Nőjünk Nagyra Alapítvány
Telefon: +36-20-3507161
E-mail: info@nojunknagyra.hu