Új trendek a webergonómiában
Mint mindannyian tudjuk, az online marketing egy rendkívül gyorsan változó iparág, és itt még inkább igaz a régi mondás: egy dolog állandó, a VÁLTOZÁS.
A következő trendek közül nem szabad mindet egyszerre alkalmazni! Válasszuk ki a legszimpatikusabbat, próbálgassunk, és teszteljünk! Ne akarjuk honlapunkat telepakolni a legújabb trendi megoldásokkal!
FLAT DESIGN
A 2010-es évek közepe, vége táján megjelenő minimalista irányzat, aminek középpontjában az egyszerűség és használhatóság áll.
A flat design fő jellemzői:
- élénk tónusok, harsány színvilág;
- lekerekített vagy épp szögletes formák, de minden esetben szabályos, egyszerű, geometriai alakzatok;
- vékony, letisztult betűtípusok;
- minden lapos (kétdimenziós hatás), az árnyékok, szegélyek és színátmenetek mellőzésével képződnek.
Az utóbbi időben egyre inkább szaporodnak az ilyen stílusjegyekkel bíró honlapok. Nem véletlenül. A fő ok a mobilizáció, az okostelefonok és tabletek egyre növekvő térnyerése.
Ezeken a képernyőkön nehéz lenne átlátni egy bonyolult grafikai megoldásokkal operáló oldalt, és ráadásul annak is felismerhetőnek kell lennie, hogy mire lehet kattintani (tapolni, bökni), és mire nem.
MATERIAL DESIGN
A flat design továbbgondolt változata. Ezt az „anyagszerű” megjelenést leíró nyelvet a Google fejlesztette ki. Ennek sajátossága, hogy a felület elemei még letisztultabb formában jelennek meg. Köszönhető mindez a rács-alapú elrendezés használatának, a reszponzív animációknak és áttűnéseknek, a kitöltéseknek és a mélység hatását keltő effekteknek éppúgy, mint a megvilágításnak és az árnyékok vetésének.
A Google hivatalos magyarázata szerint „a valódi papírtól eltérően, az általunk használt digitális anyag képes kiterjedni és intelligensen újraformálódni. Az anyagnak fizikai felszíne és élei vannak. A varratok és árnyékok érthetővé teszik, hogy mely részek reagálnak az érintésre.”
A Google állítása szerint ezt az új formanyelvet a papír és a tinta alapján gondolták át.
Miért érdemes material dizájnt használni?
- Mert garantáltan használható honlapot eredményez. (Persze csak akkor, ha valóban követjük a Google ez irányú elveit.)
- Ez a stílus megengedi a rétegekben történő gondolkodást, ami egy sor lehetőséget ad fejlesztéskor (különösen mobilra optimalizálás esetén).
- Ez a megjelenés használ animációkat is, melyekkel lenyűgözhető a látogató, már ha ez a cél.
PARALLAX GÖRGETÉS (PARALLAX SCROLLING)
Ez egy különleges képalkotási technikán alapuló stílus, melynek lényege a többrétegű megjelenítés, ahol a háttérben található rétegek lassabban mozdulnak, mint az előtérben találhatóak, ezzel keltve háromdimenziós hatást.
A parallax görgetés technikájával ellátott honlapok többségében egyetlen oldalon jelenítik meg a teljes tartalmukat, de mégis rendelkeznek menüpontokkal. Az egyes menüpontok az adott oldal egyes elemeire hivatkoznak ún. horgonyokal.
A parallax scrolling fő előnyei:
- A honlap teljes tartalma betöltődik az érkezés pillanatában, így a további böngészéshez nem kell külön várni a lapok betöltődésére.
- Könnyen áttekinthető, egyszerű oldalt eredményez, nem lehet rajta „eltévedni”.
Ennek a megoldásnak – mint mindennek – ugyanakkor vannak hátrányai is:
- Egyedi parallax oldalt nem könnyű létrehozni, így sokan vásárolt sablont alkalmaznak, aminek következményeként szinte minden oldal ugyanúgy néz ki.
- Keresőoptimalizálási szempontból nem a legelőnyösebb, ha a látványos megjelenés érdekében háttérbe szorul a tartalom.
- Nem kifejezetten mobil-barát technológia, egyrészt a betöltési sebesség miatt, másrészt a mozgatásért felelős scriptek nem biztos, hogy megfelelően működnek mobilon.
Ezt a stílust elsősorban ismertség-növelés / branding célból érdemes használni. Amennyiben konverziós céljaink is vannak, nem biztos, hogy a jó benyomásért érdemes előtérbe helyezni az interaktív felhasználói élményt. Ennél a stílusnál ugyanis a megjelenés fontosabb, mint a tartalom.